Aquesta ressenya consisteix
en la descripció d’algun recurs que puguem trobar al nostre voltant, físicament
o virtual. Les dues activitats presentades a continuació estan disponibles a la web, en concret, una pertany a la Conselleria d’Educació i l’altra a un
taller que ofereix la Biblioteca Pública de València.
En primer lloc, en relació a
l’activitat oferta per la Conselleria d’Educació (Las naves), el Centre d'Innovació
Las Naves de València conjuntament
amb la Fundació pel Llibre i la Lectura (FULL) i la Regidoria de Cultura
Festiva de l'Ajuntament de València han posat en marxa la creació d'un blog
vinculat a la Falla Infantil municipal, que té com a objectiu fomentar la
lectura entre el públic més jove. El blog (que es pot consultar a la següent
adreça: https://www.descobrirredescobrir.com/),
creat pels artistes Anna Ruiz i Giovanni Nardin sota el títol «Descobrir i Redescobrir»,
va deixant conèixer progressivament d'ací a març el monument que es plantarà a
la plaça de l'Ajuntament de València. Cada mes es va construint el món
fantàstic que després es podrà veure convertit en ninots.
Crec que és una activitat interessant que pot atraure la curiositat dels xiquets, ja que està relacionada amb la
festa més popular de València, les falles,
que tant agraden als xiquets i és que és molt important relacionar la realitat i
l’entorn dels xiquets amb l’educació literària, perquè així l’aprenentatge és
més significatiu i els xiquets gaudeixen més. Com docents hem de realitzar
activitats que puguen adaptar-se als interessos dels infants ja que sinó,
probablement, no podran gaudir de l’activitat. El públic infantil pot
endinsar-se en eixe món fantàstic que descriu el blog, imaginar, divertir-se,
viatjar, anar més enllà i conèixer en profunditat els llibres, personatges i
llocs presents al blog i que formaran part en un futur del monument faller.
Els i les xicotetes lectores podran a més trobar els llibres dels quals parla
el blog i la falla en les biblioteques de València, i això és fonamental perquè
d’aquesta forma s’incentiva els xiquets a anar a la biblioteca a buscar eixos
llibres i així aprenen a trobar qualsevol llibre a la biblioteca. Com activitat
d’aula, podríem fer una activitat prèvia a la festivitat, en la qual els
xiquets dibuixen i pinten la seua falla, treballant de forma transversal
l’educació plàstica i visual i fomentant la seua imaginació i creativitat. Una vegada els xiquets hagen disseyat la seua falla, totes es
penjaran al corredor de l’escola i a la pàgina web del centre perquè les famílies
puguen veure i gaudir de les creacions dels seus xiquets, involucrant-les
d’aquesta forma en l’educació literària dels menuts.
L’altra activitat,
organitzada per la Biblioteca Pública de València (Hora del cuento), consisteix
en una proposta de tallers de lectura per als menuts. És una activitat infantil
que s’anomena “La hora del Cuento” que es compon d'una sèrie de contacontes
que ajudaran als xiquets a descobrir la màgia dels llibres. Tots els divendres,
des d’octubre fins a maig, a les 18 hores, té lloc aquesta activitat en la
Biblioteca Pública de València, concretament a la Sala Infantil de la
Biblioteca. És una activitat gratuïta, i no necessita cap inscripció, sinó que
els xiquets poden acudir sense reserva prèvia i gaudir de “La hora del Cuento”.
En aquest taller participen dos persones que seran els narradors, l’oncle Vicent
en valencià i Luna en castellà, per promoure una competència lingüística en els
dos idiomes autòctons de la província i fomentar l’educació bilingüe, molt
important al context educatiu. A més, per informar als pares (o als professors)
de quina activitat té lloc cada mes, qui conta els contes, etc. està publicada
la programació a la pàgina web, que es pot consultar a la següent adreça: http://www.conmishijos.com/planes-con-ninos/es/valencia/valencia/centros-culturales/biblioteca-publica-de-valencia-con-actividades-infantiles/306/.
Considere que és una activitat
que pot ajudar els xiquets a desenvolupar l’interés per la lectura d’una forma
més dinàmica perquè llegir-los contes és la millor opció per contagiar el gust
per la lectura. Ells escolten els contacontes, i probablement els agradaria ja que
apareixen contes com Blancaneus,
cançons tradicionals i rondalles de la plana, aleshores no sols hi ha contes,
sinó també una gran diversitat de gèneres literaris (element clau en l’educació
literària). A més, per donar la benvinguda al Nadal, hi ha rondalles
nadalenques de varies comarques i una sessió de festa tradicional amb regal per
qui vinga disfressat El tio Vicent. Les
rondalles són fonamentals en l’educació
literària, perquè com diu Rodari (1989), la rondalla és per a l’infant una eina
ideal per retenir l’adult amb ell, el nen no sols s’interessa en el contingut i
les seves formes, sinó també en la
substància de l’expressió, en escoltar a la persona que conta eixa rondalla.
Quant a la seua aplicació a
l’aula, una vegada els xiquets han participat en aquesta activitat, en primer
lloc, la mestra a classe els narra un conte, i els explica de quina forma s’ha
de narrar un. Seria útil aplicar les tècniques de Girbés (2006): no
tenir pressa, crear un clima d’expectació per evitar distraccions, llegir amb
el cor, vocalitzar bé, imitar veus, introduir sons i onomatopeies i gesticular. Després,
els xiquets s’organitzen en grups de 4, trien un conte i el narren davant la
classe amb aquestes tècniques. Inclús també es pot realitzar una activitat en
la qual els xiquets s’inventen una història i evidentment no cal que tinga
l’extensió d’un conte, sinó que en un parell de pàgines seria suficient. D’aquesta
forma, fomentarem la creativitat i la imaginació dels xiquets, i per tant seran
creadors i no consumidors.
En definitiva, aquestes dues
activitats que tenim al nostre abast són interessants perquè fomenten la
lectura dels més petits d’una forma més dinàmica. Sols aconseguirem que siguen
bons lectors amb convenciment, constància i esforç i és que com diu Rodari
(1989) no és precís que tots siguen artistes, sinó que ningú siga esclau.
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada