diumenge, 4 de juny del 2017

RESSENYA P24 : Recurs biblioteca

Aquesta ressenya consisteix en la descripció d’algun recurs que puguem trobar al nostre voltant, físicament o virtual. Les dues activitats presentades a continuació estan disponibles a la web, en concret, una pertany a la Conselleria d’Educació i l’altra a un taller que ofereix la Biblioteca Pública de València.  

En primer lloc, en relació a l’activitat oferta per la Conselleria d’Educació (Las naves), el Centre d'Innovació Las Naves de València conjuntament amb la Fundació pel Llibre i la Lectura (FULL) i la Regidoria de Cultura Festiva de l'Ajuntament de València han posat en marxa la creació d'un blog vinculat a la Falla Infantil municipal, que té com a objectiu fomentar la lectura entre el públic més jove. El blog (que es pot consultar a la següent adreça: https://www.descobrirredescobrir.com/), creat pels artistes Anna Ruiz i Giovanni Nardin sota el títol «Descobrir i Redescobrir», va deixant conèixer progressivament d'ací a març el monument que es plantarà a la plaça de l'Ajuntament de València. Cada mes es va construint el món fantàstic que després es podrà veure convertit en ninots.

Crec que és una activitat interessant que pot atraure la curiositat dels xiquets, ja que està relacionada amb la festa més popular de València, les falles, que tant agraden als xiquets i és que és molt important relacionar la realitat i l’entorn dels xiquets amb l’educació literària, perquè així l’aprenentatge és més significatiu i els xiquets gaudeixen més. Com docents hem de realitzar activitats que puguen adaptar-se als interessos dels infants ja que sinó, probablement, no podran gaudir de l’activitat. El públic infantil pot endinsar-se en eixe món fantàstic que descriu el blog, imaginar, divertir-se, viatjar, anar més enllà i conèixer en profunditat els llibres, personatges i llocs presents al blog i que formaran part en un futur del monument faller. Els i les xicotetes lectores podran a més trobar els llibres dels quals parla el blog i la falla en les biblioteques de València, i això és fonamental perquè d’aquesta forma s’incentiva els xiquets a anar a la biblioteca a buscar eixos llibres i així aprenen a trobar qualsevol llibre a la biblioteca. Com activitat d’aula, podríem fer una activitat prèvia a la festivitat, en la qual els xiquets dibuixen i pinten la seua falla, treballant de forma transversal l’educació plàstica i visual i fomentant la seua imaginació i creativitat. Una vegada els xiquets hagen disseyat la seua falla, totes es penjaran al corredor de l’escola i a la pàgina web del centre perquè les famílies puguen veure i gaudir de les creacions dels seus xiquets, involucrant-les d’aquesta forma en l’educació literària dels menuts.

L’altra activitat, organitzada per la Biblioteca Pública de València (Hora del cuento), consisteix en una proposta de tallers de lectura per als menuts. És una activitat infantil que s’anomena “La hora del Cuento” que es compon d'una sèrie de contacontes que ajudaran als xiquets a descobrir la màgia dels llibres. Tots els divendres, des d’octubre fins a maig, a les 18 hores, té lloc aquesta activitat en la Biblioteca Pública de València, concretament a la Sala Infantil de la Biblioteca. És una activitat gratuïta, i no necessita cap inscripció, sinó que els xiquets poden acudir sense reserva prèvia i gaudir de “La hora del Cuento”. En aquest taller participen dos persones que seran els narradors, l’oncle Vicent en valencià i Luna en castellà, per  promoure una competència lingüística en els dos idiomes autòctons de la província i fomentar l’educació bilingüe, molt important al context educatiu. A més, per informar als pares (o als professors) de quina activitat té lloc cada mes, qui conta els contes, etc. està publicada la programació a la pàgina web, que es pot consultar a la següent adreça: http://www.conmishijos.com/planes-con-ninos/es/valencia/valencia/centros-culturales/biblioteca-publica-de-valencia-con-actividades-infantiles/306/.  

Considere que és una activitat que pot ajudar els xiquets a desenvolupar l’interés per la lectura d’una forma més dinàmica perquè llegir-los contes és la millor opció per contagiar el gust per la lectura. Ells escolten els contacontes, i probablement els agradaria ja que apareixen contes com Blancaneus, cançons tradicionals i rondalles de la plana, aleshores no sols hi ha contes, sinó també una gran diversitat de gèneres literaris (element clau en l’educació literària). A més, per donar la benvinguda al Nadal, hi ha rondalles nadalenques de varies comarques i una sessió de festa tradicional amb regal per qui vinga disfressat El tio Vicent. Les rondalles són fonamentals en l’educació literària, perquè com diu Rodari (1989), la rondalla és per a l’infant una eina ideal per retenir l’adult amb ell, el nen no sols s’interessa en el contingut i les seves formes, sinó també en  la substància de l’expressió, en escoltar a la persona que conta eixa rondalla.
Quant a la seua aplicació a l’aula, una vegada els xiquets han participat en aquesta activitat, en primer lloc, la mestra a classe els narra un conte, i els explica de quina forma s’ha de narrar un. Seria útil aplicar les tècniques de Girbés (2006): no tenir pressa, crear un clima d’expectació per evitar distraccions, llegir amb el cor, vocalitzar bé, imitar veus, introduir sons i onomatopeies i gesticular. Després, els xiquets s’organitzen en grups de 4, trien un conte i el narren davant la classe amb aquestes tècniques. Inclús també es pot realitzar una activitat en la qual els xiquets s’inventen una història i evidentment no cal que tinga l’extensió d’un conte, sinó que en un parell de pàgines seria suficient. D’aquesta forma, fomentarem la creativitat i la imaginació dels xiquets, i per tant seran creadors i no consumidors.

En definitiva, aquestes dues activitats que tenim al nostre abast són interessants perquè fomenten la lectura dels més petits d’una forma més dinàmica. Sols aconseguirem que siguen bons lectors amb convenciment, constància i esforç i és que com diu Rodari (1989) no és precís que tots siguen artistes, sinó que ningú siga esclau.

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada