Nota: En aquesta entrada es pot trobar la realització de dues ressenyes tècniques.
Gramàtica de la fantasia. G. Rodari.
El llibre Gramàtica de la fantasia:
Introducció a l’art d’inventar històries va ser obra de l’escriptor, mestre,
pedagog, militant polític i periodista italià Gianni Rodari. Pertany a la col·lecció
Les eines, a l’editorial Educaula, formant part de la primera edició en aquest
segell l’any 2009, encara que aquest llibre va ser escrit originàriament als
anys setanta del passat segle. Rodari va guanyar el Premi Han Christian
Andersen, el premi més important de literatura infantil i juvenil, l’any 1970
pel seu llibre Le
filastrocche del cavallo parlante. Així mateix, anteriorment havia rebut altres galardons d’àmbit nacional,
els premis Prato, Catello I Rubino.
Gramàtica de la fantasia resulta un llibre prou interessant perquè mostra una
gran quantitat de tècniques prou originals per a desenvolupar la imaginació
dels xiquets i donar peu a un pensament més divergent, és a dir, per treballar
la creativitat al mateix temps que desenvolupem la seua competència lectora i
literària. Aquest tipus d’activitats com poden ser l’elaboració de textos a
través del binomi fantàstic, l’amanida de rondalles o equivocar les històries
poden resultar activitats molt entretingudes per realitzar a l’aula amb els
xiquets, al mateix temps que treballem la llengua i la literatura d’una forma
més dinàmica.
El llibre es divideix en dues parts
principalment. La primera d’aquestes comprén les diferents activitats que es
poden dur a terme per treballar la creació d’històries a través de la fantasia
i la creativitat, exemplificant cadascuna d’aquestes i argumentant perquè li
resulten importants o qual és la finalitat d’aquestes. Tenen certa linealitat
perquè els conceptes que s’expliquen en un principi, com és el binomi fantàstic
són recurrents al llarg de tot el llibre, formant part de la base de moltes de
les tasques. Així com altres capítols estan directament interconnectats, per
ser aquests una mena de continuació dels altres. Per altra banda, tenim unes
fitxes al final del llibre que ens expliquen d’una manera més tècnica els
diferents aspectes que es treballen al llarg d’alguns dels quaranta quatre
capítols que comprenen el llibre.
Al llarg d’aquests quaranta quatre
capítols hi ha moltes qüestions remarcables. Una d’aquestes és el concepte en
torn al qual giren molt del capítols, el binomi fantàstic. Un binomi està
format per una parella de paraules que guarden un tipus de relació, encara que
les seues característiques siguen molt diferents. Aquesta associació genera un
context que parteix de l’estranyament, idoni per a deixar volar la imaginació
dels xiquets, donant lloc a històries gens realistes que els permeten evadir-se
i crear, al mateix lloc que treballen, per exemple, l’estructura pròpia dels
contes. A més a més, també els permet realitzar personatges més complexos o
treballar amb les figures retòriques, com es pot veure en una de les històries
creades pel xiquets anomenada: L’armari
del gos, on juguen amb la personificació. Aquest nonsense pot donar lloc al
desenvolupament d’històries mentre es diverteixen molt escrivint-les, així com
pot resultat tot un repte cognitiu per a ells, ja que com indica el propi
Rodari (2008): “La ment neix en la lluita, no en la calma”. Un cas clar d’aquesta
“lluita”, seria La Caputxeta i
l’helicòpter, on els xiquets havien de realitzar una història a partir d’un
grup de paraules relacionades pel context i un mot que trencava amb l’esquema,
en aquest cas era l’helicòpter. Canviar els esquemes, les relacions o les
situacions pot fer que repensem les coses, així com ens permet treballar
aspectes més abstractes que poden donar lloc a històries més riques, donant a
aquestes un tractament humorístic o amb la introducció d’elements simbòlics. Al
mateix temps es tornen menys previsibles i captiven molt més al lector.
Altra activitat que em va agradar prou
va ser el joc de la hipòtesi fantàstica, al llibre anomenada “què passarà si?”
En aquest tipus d’activitats també es fa ús de l’estranyament i s’empra el
nonsense, partint de situacions hipotètiques que semblen pròpies d’un món
fantàstic. Tanmateix, encara que semblen situacions pocs realistes, resulten
molt atraients per als xiquets. Així mateix, són beneficioses per a ells perquè
són una eina amb la qual poden treballar la formació de judici, a través de
l’argumentació i la contra argumentació que han de realitzar durant les seues
intervencions. Inclòs emprant situacions més properes a la realitat, els permetrem
relacionar-les amb les seues experiències més personals, la qual cosa pot donar
lloc a una major participació, brindant l’oportunitat d’expressar-se a aquells
alumnes que no ho solen fer. El context omplirà
la hipòtesi de significat, significat que canviarà segons les
circumstàncies que envolten a cadascun, influint en la visió que poden tindre
de la realitat. Així mateix amb preguntes més transcendentals creixeran com a
individus, ja que davant una major problemàtica, davant una major abstracció,
els processos cognitius seran més complexos.
Aquest tipus de tasques són molt
important per formar ciutadans crítics i eixa mateixa finalitat és perseguida
també en un altre capítol, on partint del conte de la cabra, emprantel
simbolisme, tracten temes de la problemàtica social que fan repensar les coses
als xiquets. En aquest tipus de tasques es veu la preocupació política de
Rodari, la qual vol inculcar als seus propis alumnes perquè aquests no accepten
tot allò que escolten com a veritat absoluta. Em resulta remarcable, el fet que
tracte de no influenciar als seus alumnes amb la seua pròpia ideologia, sinó
que li mostra els diferents aspectes que envolten eixa problemàtica i els
proporciona les eines necessàries perquè siguen ells els que construisquen el
seu propi pensament, ja que com dir l’antropòloga Margaret Mead: “Children must
be taught how to think, not what to think.”
Per altra banda, el capítol titulat “El
prefix arbitrari” ens mostra com es pot treballar a l’hora tant els mecanismes
de derivació com la realització de contes i altres creacions literàries.
Mitjançant aquest tipus de tasques poden assolir i reconèixer diferents tipus
de sufixos i prefixos que es poden emprar segons la categoria gramatical de la
paraula simple i el tipus de paraula que es formen després d’aquest procés de
derivació. A més a més, poden aprendre el significat d’alguns prefixos i
sufixos apreciatius i no apreciatius. Emprant com a excusa la realització de
paraules que realment no existeixen i jugant amb elles, de manera indirecta
estem ajudant als alumnes a comprendre els mecanismes de formació de paraules.
Una altra qüestió que cap ressaltar com
a futurs docents és el fet de no penalitzar l’error, ja que això podria
destruir l’autoestima dels xiquets i les xiquetes. L’autor, en lloc de
recriminar als xiquets, empra l’errada per donar lloc al naixement d’una nova
història, transformant una qüestió
negativa en una positiva que dóna lloc a l’invenció . Partir d’una situació
còmica per als xiquets pot fer que siguen conscients de com s’escriuria
correctament eixa paraula, evitant que es torne a realitzar en un futur perquè
la modificació del coneixement va associada a un estímul agradable.
El tema de les rondalles és un tema molt
recurrent al llarg d’una gran quantitat de capítols i crec que són
veritablement importants per als xiquets, ja que a través d’aquestes poden
començar a generar hàbit lector. Les rondalles i els contes formen part d’eixa
literatura de tradició oral que ens inicia al món de la literatura des de ben
xicotets. També, és una font riquíssima de cultura que ens permet treballar els
valors i contravalors d’una manera crítica amb els xiquets, així com és una
ferramenta perfecta per treballar l’escolta activa amb ells. L’activitat
titulada “amanida de rondalles” em va recordar molt a altre llibre que vaig
llegir a aquesta assignatura, el llibre en qüestió era “T’he agafat Caputxeta!”
i al llarg d’aquest s’emprava aquest mateix recurs, fer una barreja de
personatges de diferents contes que donaven lloc a una història on canviaven
tant les relacions com la personalitat de cadascun d’aquests personatges. Pot
resultar un recurs molt interessant per treballar la intertextualitat amb els
xiquets, perquè encara que no tinguen edat per a llegir Dràcula de Bram Stoker o El
Quixot de Cervantes si podem començar a apropar aquests personatges i les
seues històries als xiquets d’aquesta manera. Un altre capítol parla de calcar
les rondalles, que realment no seria tant això com reduir la semblança de les
creacions pròpies a una simple relació interna. Aquest tipus d’activitats poden
resultar molt útils per a xiquets que han començat a treballar aquest tipus de
narracions breus, perquè els pot servir de guia per estructurar les seues
pròpies produccions. Així mateix, pot ser molt útil per treballar la comprensió
lectora, ja que han de comprendre les relacions entre els personatges i els
esdeveniments de la rondalla que empren com a paradigma. A més a més treballen
l’estructura pròpia d’aquest tipus de narracions, que junt a l’anterior qüestió
ens permet treballar la seua competència lectora. Per últim, pel que fa a les
rondalles, Rodari proposa realitzar històries emprant les anomenades cartes de
Propp, la qual cosa pot resultar molt interessant si s’empra per a realitzar
una rondalla conjunta, on poden aparèixer multiplicitat de missatges, una gran
quantitat de perspectives i on s’ha de partir d’un esdeveniment contat per
altre company. Resulta interessant perquè a aquestes edats els xiquets encara
poden ser un poc egocèntrics, tancant-se en la idea de que allò que ells
realitzen és el millor i no contemplen cap benefici a treballar en grup.
Mitjançant aquesta tasca estem obrint les portes a eixe enriquiment propi de la
posada en comú de diferents experiències i perspectives.
En quant a una última activitat, volia destacar el paper dels còmics en la formació lectora i
literària dels xiquets. Fins que vaig llegir aquest llibre mai m’havia aturat a
pensar que poden ser una gran font de riquesa i l’atenció que reclama aquest
tipus d’obres per part del xiquet, com ens indica el propi Rodari (2009:165-166):
“En primer lloc, ells han d’individuar i reconèixer els personatges en les
successives situacions. [...] Ha d’atribuir una veu als personatges. [...] La
distinció entre frases pronunciades i frases pensades. [...] Quan els
personatges dialoguen, ha d’atribuir les frases a l’un o a l’altre; entendre en
quin ordre s’han pronunciat.” És a dir, el tipus d’intervenció que s’estableix entre
el lector i el còmic ha de ser molt més activa que la que es pot tindre, per
exemple, quan lliges un conte, perquè en aquest últim no s’han d’omplir tants
buits, ja que la informació és més explícita i tenen una major linealitat. Així
mateix, quan ell mateix, ha de realitzar un còmic treballarà altres habilitats
com poden ser l’estructuració, l’organització, l’estudi de personatges, la
realització de diàlegs o la conceptualització.
Per finalitzar, volia fer referència a una cita del capítol “Imaginació,
creativitat i escola”, per refusar la idea que sostenen moltes persones sobre
la manca d’utilitat de la fantasia i la creativitat, qüestió que refusa Rodari
(2009:195) : “«Creativitat» es sinònim de «pensament divergent», és a dir capaç
de trencar contínuament els esquemes de l’experiència. És creativa una ment que
sempre treballa, que sempre es fa preguntes, que descobreix problemes allí on
els altres hi troben respostes satisfactòries. [...] Capaç de judicis autònoms
i independents.» Treballar la creativitat té tot el sentit del món, perquè a
través d’aquesta eduquem a xiquets més lliures, capaços de pensar per ells
mateixos i xiquets més resolutius, capaços de fer front a la incertesa. Emprar
la imaginació no és gens perjudicials, els xiquets són molt intel·ligents i
aprenen per oposició d’allò que es real front a allò que és imaginari. Com va
dir David Lynch: “We think we understand the rules when we become adults but
what we really experience is a narrowing of the imagination.” La quantitat de
coses que estem deixant a banda o destruint per no tindre la mirada no
contaminada d’un xiquet.
Llegir per a crèixer de JC Girbés i Poemania de A. Ballester
En aquest cas hem de parlar de dos llibres, el primer d’aquests té com a
títol “Llegir per a crèixer. Guia pràctica per a fer fills lectors” i va ser
escrit per Joan Carles Girbés. El segon, va ser obra de Anna Ballester i es
titula “Poemania: guia pràctica per a fer lectors i lectores de poesia.” Tots
dos van ser publicats per la Fundació Bromera per al Foment de la lectura, el
primer a l’any 2007 i el segon dos anys més tard, al 2009, essent de la primera
edició ambdós. Els dos llibres tracten de posar a l’abast dels mediadors, en Llegir per a créixer més enfocat cap als
pares que als mestres, tècniques per afavorir l’hàbit lector.
Llegir per a créixer és un llibre, com he dit, destinat als pares, perquè
aquests fomenten la lectura a la llar sense fer referència a cap tipus de
gènere en especial. En ell, Girbés ens mostra la rellevància que té la lectura,
explica la importància de contagiar el gust per aquesta als xiquets i les
xiquetes i dóna una sèrie de consells als pares i mares perquè introduisquen
als seus fills en eixos mons màgics. Poemania per la seua banda es centra
molt més en el gènere líric, donada la seua infravaloració en el panorama
educatiu. Al llarg d’aquest llibre ens mostra una sèrie d’activitats per
treballar la poesia tan a nivell escrit, com tasques per regular la veu,
tècniques per millorar les habilitats comunicatives o maneres creatives de
treballar les figures retòriques.
Tots dos m’han semblat dos llibres molt interessants, per una banda Girbés
m’ha fet repensar certes qüestions, com per exemple la falsa creença que tenen
molts mestres i molts pares, els quals pensen que un xiquet és lector perquè
llig. Res més lluny de la realitat, com afirma Girbés (2007:10): “Ser lector
significa convertir la lectura en un hàbit voluntari, lliure, desitjat, plaent.
Un lector és aquell que llig habitualment per alimentar l’esperit.” Com molt bé explica, un lector és lector quan
llig per plaer i no per imposició, quan troba en la lectura una activitat
agradable i gaudeix amb ella. Si nosaltres imposem als xiquets el que han de
llegir acabaran per relacionar la lectura amb un càstig i l’evitaran. Per
aquest motiu hem d’apropar-los a la il·limitada quantitat de mons i coneixements
que ens ofereixen els llibres sense obligar-los a llegir un determinat tipus de
literatura o insistint-los en excés, perquè semblarà que és una obligació més. La
finalitat que tenim com a mediador és la de generar hàbit lector, sense
condicionar-los, sense dir-los que si no lligen seran menys llestos que els
seus companys o acabaran odiant-la. Tampoc hem de caure en l’errada de creure
que perquè un xiquet està llegint està comprenent allò que llig. Si no
practiquem la lectura comprensiva, es pot donar lloc al que denominaríem
l’analfabetisme funcional, una de les causes de l’anomenat fracàs escolar. Moltes
vegades els xiquets lligen i no entenen el que han llegit, no arriben a
aprofundir i es queden amb les dades superficials. Es molt important realitzar
activitats de treball de comprensió lectora perquè únicament d’aquesta manera
podrem afavorir que milloren en la seua expressió i ordenen i construisquen
pensament.
Una segona qüestió que volia remarcar és la importància que li dóna l’autor
al fet de llegir per divertir-se. Sembla que moltes vegades estem tancats en la
idea de que un llibre únicament serà bo si ens ajuda a reflexionar, però no hem
d’oblidar la importància que té la paraliteratura especialment quan no tenen un
hàbit lector consolidat. Aquest tipus de títols, com El diario de Greg o Gerónimo
Stilton poden ser el tipus perfecte de llibres per formar lectors. Quan
comences a llegir, el que busques és evadir-te, gaudir del simple fet d’estar
llegint. A més a més la paraliteratura pot ser el primer pas per dirigir al
xiquet cap a altres tipus de literatura que suposen una reflexió i uns
coneixements més profunds. En aquest punt, veiem la gran importància que
tindrem com a mediadors, com a guia de l’alumne per aconseguir que aquest puga
desenvolupar la seua competència lectora i literària. Haurem de treballar les
microhabilitats com pot ser l’elecció d’un llibre, aconsellant-los nosaltres en
un principi, però treballant també el fet que ells mateixos aconsegueixen fer
una elecció autònoma en funció dels seus gustos, les seues necessitats i la seua
actual competència literària, perquè segueixen desenvolupant-la.
A més a més, Girbés posa especial èmfasi en la importància dels paratextos,
element que moltes vegades oblidem, malgrat que és el principal atractiu per
als nens més petits. Les il·lustracions, els colors o el tipus de lletra poden
captivar al xiquet, de manera que la lectura es presenta com una qüestió
agradable i atractiva per a ell. Així mateix, resulta un recurs perfecte per
afavorir la interacció amb el llibre, donant lloc a una major activació que
farà que els xiquets gaudeixen molt més. També mostra la rellevància d’apropar la
lectura als xiquets molt abans de que aquests puguen llegir, per exemple,
mitjançant llibres de tela. Crec que d’aquesta manera, veient el llibre com a
objecte facilitarà eixa primera relació mitjançant la interacció com si fos una
mena de joguina, afavorint que més tard, quan aprenga a llegir, trobe la
lectura com una activitat agradable.
Per últim, volia destacar la gran utilitat que poden tindre els consells
per als pares, ja que moltes vegades ens tanquem en una idea que no ens permet
avançar. Tal com indica l’autor en algunes ocasions posem com a excusa que
llegir és molt car i oblidem que la biblioteca està al nostre abast oferint-nos
una gran quantitat d’obre, són una porta oberta per al desenvolupament de la
nostra imaginació. Per altra banda, també refusa eixe tipus de comportament
quasi obsessiu d’alguns pares, aconsellant-los que s’impliquen en el procés però
evitant sempre destacar l’error fronts als encerts, evitar el fet d’obligar-los
a llegir, no menysprear els gustos dels xiquets imposant els nostres, com si fórem el
paradigma a seguir o refusar la idea de realitzar activitats tedioses com pot
ser un resum.
Si he de posar algun inconvenient és que a la pàgina díhuit,
l’il·lustrador Josep Vicó realitza un
dibuix prou sexista on es veu a una dona planxat que ha de ser rescatada per
l’home, l’heroi. Així i tot, davant d’aquest tipus d’imatges sempre podem parlar sobre elles amb els xiquets, perquè
aquests reflexionen sobre les desigualtats.
Per altra banda tenim ell llibre de Ballester, el qual em va sorprendre
positivament perquè no es limita a plantejar activitats per a la realització de
poemes, sinó que es divideix en quatre parts principalment: activitats per a
llegir poemes, per a escriure-los, dramatitzar-los i memoritzar-los. Així mateix, adapta totes les activitat
perquè també es puguen realitzar a la llar amb els pares, de manera que aquests
siguen partícips del desenvolupament pel gust poètic dels seus fills.
La poesia és una eina que ens pot alliberar, que permet expressar els
nostres sentiments més profunds d’una manera que la prosa no ens pot
proporcionar. Crec que la poesia ens fa créixer com a persones i ens permet
aprofundir en l’essència de tot allò que ens rodeja, ens converteix en persones
més sensibles i empàtiques. Tanmateix com ens adverteix durant les primeres
pàgines Ballester (2009:13) és necessari crear un ambient favorable: “S’ha de
crear un clima que facilite el treball creatiu que potencie l’espontaneïtat i
que desenvolupe la llibertat d’expressió i el respecte.” Realitzar i recitar
poemes és una activitat molt íntima i sense generar aquest tipus d’atmosfera no
podrem aconseguir que els alumnes s’obriguen i participen en aquesta.
En quant a les pròpies activitats la proposada sota el nom de Cadàver molt exquisit està molt enfocada
a la creació d’un ambient favorable i a treballar l’autoconfiança dels xiquets.
És una activitat que parteix d’una fase individual on el xiquet pot crear
guiant-se per les preguntes de la professora una infinitat de figures
retòriques sense quasi ni adonar-se’n, al mateix temps que es treballen les
dinàmiques de grup per fer de l’aula un lloc més respectuós i tolerant cap als
sentiments i les opinions de la resta. A més a més, l’alumne comença a prendre
confiança en sí mateix perquè ha sigut capaç
de realitzar una producció poètica ell a soles, quan en un principi pot
resultar prou complicat per als xiquets.
Per altre costat tenim l’activitat Prepoesia,
la qual em va resultar prou útil per treballar les categories gramaticals al
mateix temps que es pot treballar l’estructura pròpia d’un poema, amb la seua
mètrica, la rima o les figures literàries. Es presenta com una activitat
lúdica, però a través d’aquesta els xiquets poden aprendre les preposicions,
les conjuncions... al mateix temps que aprenen la funció dels diferents tipus
de paraules mitjançant un aprenentatge més significatiu per a ells.
L’autora també explica al llarg de diferents activitat la gran importància
que té la rima per apropar als xiquets a la poesia. La traca de ritmes posa especial atenció en aquest recurs, recurs
el qual a mi personalment no en captiva, perquè crec que limita les teues
possibilitats d’expressió, tanmateix és una bona eina per captivar als xiquets
i apropar-los al món poètic mitjançant la musicalitat i el ritme.
Com a activitat iniciadora cap a la poesia la que més m’ha agradat sense
dubte va ser Una mar de poesia.
Mitjançant un joc molt imaginatius que ens pot servir a més a més de base per
introduir-los ja en el pla de les comparacions i les metàfores, podem fer que
xiquets que veuen ja no la poesia, sinó qualsevol tipus de lectura com una cosa
aliena a ells, s’apropen als llibres en un primer moment com objecte, fins
crear un vincle més sòlid atenent als seus interessos. És molt important que
com a mediadors prenguem eixa mirada global per apropar al xiquet a la lectura,
perquè com diu Girbés (2007: 15-16): “Qui afirma que llegir es avorrit és
perquè encara no ha trobat les lectures adequades als seus gustos i
interessos.” Així mateix, és imprescindible que a l’hora de llegir un poema no
imposem un únic significat sobre aquest, ja que la poesia està subjecta a la
interpretació personal de cadascun dels seus lectors. Les sensacions, les
emocions i la interpretació d’una gran quantitat de metàfores, comparacions i
en altre nivell més alt d’imatges visionàries no tenen el mateix significat per
a dues persones.
Per últim volia destacar la proposta de dramatització de Ballester, ja que
pot ser una bona eina per fusionar dos dels gèneres més oblidats a l’escola, a
favor de la narrativa, el gènere líric i el dramàtic. A més d’apropar aquest
dos gèneres als xiquets, també estarem facilitant la inclusió al grup de
xiquets que normalment no parlen o no s’expressen a classe, tal vegada si veuen
l’activitat com un joc s’animen a participar més, desenvolupant les seues
habilitats comunicatives.
Com a aspecte negatiu, l’únic que trobe és l’excessiva insistència en
moltes ocasions de la memorització. Estic d’acord en que és una habilitat
cognitiva que s’ha de treballar, però de vegades sembla que el xiquet tinga com
a finalitat única la memorització del poema, com per exemple en Versos en plena forma. Encara que
l’ocultem sota la transvertalitat de l’educació física crec que aprendre de
memòria un poema pot resultar una activitat tediosa i poc útil si no hi ha
darrere una reflexió sobre aquest o la intenció de treballar altra microhabilitat
com pot ser la regulació de la veu, com si ocorre a l’activitat Poema entonat.
En conclusió, els dos llibres ens podem resultar útils com a futurs
mediadors i mestres ja que tant un com l’altre recull una gran quantitat
d’activitats i informació útil per crear hàbit lector i afavorir el
desenvolupament de la competència lectora i literària dels nostres alumnes.
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada