diumenge, 4 de juny del 2017

RESSENYA P26: Tertúlia tècnica EL 2

Aquesta ressenya correspon a la tertúlia EL 2: El cànon de lectura de la LIJ, en primer lloc destacaré els punts clau de la tertúlia i després aportaré la meua opinió al respecte incorporant una sèrie de referències que donen suport a les meues reflexions. A classe vam comentar algunes qüestions com són les que es presenten a continuació: tant el xiquet com el mestre són importants en l’elecció dels llibres, els menuts han de llegir llibres de qualsevol gènere (no sols del narratiu) i els llibres no sols han d’interessar els xiquets sinó que també han de contribuir a la millora de la seua competència literària.

Segons Mendoza (2008) un cànon és una mostra representativa i simplificada del sistema literari; tot cànon té la facultat de presentar com a referent modèlic i clàssic a un conjunt d'obres i autors.
En primer lloc, aportant la meua opinió crítica en relació a les idees que es van comentar a la tertúlia, personalment considere que els xiquets han d’elegir els seus llibres en funció dels seus interessos i de les seues necessitats per aprendre l’adquisició d’un criteri propi de selecció dels llibres i fomentar així la seua autonomia. Però no hem d’oblidar el paper de mediador del mestre, ja que aquest també té una important contribució a l’educació literària dels xiquets i ha de seleccionar llibres que suposen un repte cognitiu i que per tant milloren la competència literària dels infants. Com diu Mendoza (2008), el conjunt de lectures d'obres infantils i juvenils és clau en el procés de formació estètica perquè les obres de la LIJ (seleccionades com a corpus de formació bàsica i inicial) constitueixen un conjunt de produccions literàries molt vinculades als interessos dels alumnes, al seu grau i nivell de formació lingüística i l'àmbit cultural. És necessari un cànon inicial basat en obres de la LIJ ja que aquest perfila de manera decisiva la formació d'un lector competent, però per aconseguir un cànon adequat, és necessària l'adequació de les obres seleccionades als interessos dels alumnes, com a garantia de la cooperació i de la interacció receptora, que són funcions bàsiques per a la construcció del significat i per a la interpretació.

Com encara són petits, no és recomanable que lligen clàssics a primària sinó adaptacions, però podria resultar interessant si llegim un fragment d'un clàssic perquè els xiquets  els coneguen, tinguen un primer contacte amb ells i els diferencien d'altres llibres (per exemple, elements com l’estructura narrativa o l’evolució dels personatges). Batalla i Segarra (2003) també opinen que cal no desestimar el fet de poder recórrer als clàssics de la literatura infantil i juvenil, llibres com ara Pinotxo o les rondalles de la nostra tradició cultural segueixen motivant nens. Aquest conjunt d’obres de literatura infantil ofereix la possibilitat de fer un treball de lectura en veu alta per part del mestre i una tasca de reflexió conjunta a classe i per tant no hem d’oblidar-nos de la seua importància i la necessitat d’incorporar-les a l’aula.
A més, han de llegir llibres de diferents gèneres, no sols del gènere dramàtic, sinó també del gènere líric o del dramàtic perquè a partir de les lectures d'aquestos llibres es pot treballar la teoria de cada gènere, concretant les seues característiques principals i les diferències respecte als altres gèneres literaris. Encara que en el cas del gènere dramàtic, concretament el teatre, és millor que primer lligen el llibre i després observen la seua representació teatral i així comparen les diferències. Un llibre que pot agradar molt els xiquets és T’he agafat caputxeta! perquè canvia el rol dels personatges principals de La caputxeta vermella i resulta molt atractiu i divertit per als menuts. A més a més, no hem d’oblidar la importància dels idiomes, els xiquets han de llegir llibres tant en valencià com en castellà per aconseguir un domini de tots dos idiomes i fomentar així l’ensenyament bilingüe. També podríem treballar amb llibres en els quals apareixen paraules procedents d’altres idiomes i treballar el plurilingüisme i la interculturalitat, com és el cas del llibre L'ull de la mòmia, un llibre molt divertit i que pot despertar l'interés dels menuts.

També cal que els xiquets no sols lligen llibres, sinó que també hem de treballar amb còmics o àlbums il·lustrats, que encara que no estiguen dins del prototípic de la literatura, contribueixen a la millora de l’educació literària dels menuts i això és molt important. En el cas que els llibres siguen il·lustrats, tal com diuen Batalla i Segarra (2003) cal vetllar per la qualitat de les presentacions fugint d’estereotips. Colomer (1994) argumenta que en el cas dels àlbums infantils aquestos utilitzen una gran quantitat de recursos encaminats a facilitar la comprensió i retenció de la informació, com són les imatges que serveixen per solucionar molts problemes de construcció. Mendoza (2008) afirma que a través de les diferents lectures, el xiquet es familiaritza amb diferents usos, formes, convencions expressives del discurs literari; aquest coneixement possibilita que la formació literària progresse en paral·lel al desenvolupament de la competència literària. Per assolir tot això és necessària l'acumulació d'experiències de la diverses, àmplies i variades lectures, perquè la lectura és el procediment bàsic per accedir al coneixement de sabers discursius, estratègics i metaliteraris.

En definitiva, com diu Tejerina (2006) els successius debats i interrogants sobre què és un bon llibre els agrupa Teresa Colomer en quatre grans aspectes: la qualitat literària, els valors educatius, l'opinió i el gust dels nens i joves i l'itinerari d'aprenentatge literari, punts que jo també crec que són importants en la definició del cànon de lectura de la LIJ.  Per últim, per aconseguir l’adquisició d’un bon hàbit lector per part dels xiquets, el mestre té una responsabilitat molt rellevant, perquè ha de posar a l’abast llibres i produccions literàries de qualitat per despertar-los l’interés per la lectura i és que com diu Rodari (1989), si som capaços de crear una situació creativa on importa la vida i no els exercicis, en podrà sorgir el gust per la lectura amb què no es naix. 

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada