La nostra competència literària (CL)
Què llegim els futurs mestres?
Com desenvolupem aquest procés? Què i com caldria llegir en realitat? Aquestes
son algunes dels qüestions claus que vam abordar a l’aula i al voltant de les
quals va girar la conversa de la tertúlia que vam tindre a classe. En el
següent escrit intentaré donar respostes fiables i reals, una vegada escoltades
totes les reflexions, aportant una opinió crítica amb fonts d'informació
autoritzades que he consultat per a argumentar el raonament que expose.
En primer lloc, abans d’endinsar-nos en els elements que formen la
competència literària, crec que hem de plantejar-nos el significat d’aquest
terme. Segons Thomas (1978) podem dir que “no és una
facultat general, sinó una aptitud apresa” (p.140), per la qual cosa tothom és capaç de desenvolupar-la i
millorar-la al llarg de la seua vida acadèmica i/o personal. A més, tal com menciona
Mendoza (2008), considere que la competència literària (des d’ara nombrada com
CL) es relaciona molt estretament amb la competència lectora, ja que la segona
és un component de la primera però aquesta progressa en funció de les
habilitats lectores de l'individu.
Respecte a la pregunta què
solem llegir, he arribat a la conclusió que la majoria de vegades són llibres narratius
(concretament novel·les), és a dir, lectures contínues i optatives que ens serveixen
per a desconnectar o reflexionar. Per contraposició, crec que veiem els
articles científics, les publicacions de revista o els llibres acadèmics com a
instruments valuosos per a realitzar els treballs de classe, però no com recursos
de gaudi personal i ampliació de l’experiència
professional. D’aquesta manera, recorrem a ells quan necessitem buscar informació fiable o referències
bibliogràfiques sense llegir-los per voluntat pròpia, quan verdaderament suposen
magnifiques eines per saber resoldre situacions que ocorren a l’aula o indagar
sobre aspectes que afecten a la nostra pràctica docent, ja que els autors són
persones que han investigat sobre el tema i tenen uns rendiments acadèmics
comprovats.
Per reforçar la meua opinió he
trobat l’article “La lectura literaria ante nuevos retos: canon y mediación en
la trayectoria lectora de futuros profesores”, en el qual un conjunt de professionals
formen un grup d’investigació per aprofundir en aquesta idea a través de l’anàlisi
de 62 autobiografies lectores. Aquestes foren escrites per estudiants de segon curs
d'Educació Infantil i Primària en els cursos 2011 i 2012, que en realitat podríem
ser nosaltres hui en dia perfectament. Els resultats obtinguts de la mostra van
ser 7 lectors de cànon acadèmic,
43 de cànon social i 12 no lectors, els quals no havien llegit un llibre
voluntàriament des que van abandonar l’institut.
Per consegüent, podem comprovar com els exemples del primer cas són ocasionals i quasi esporàdics mentre que l’únic àmbit en què podem tindre una bona CL és en la
narrativa, ja que és el gènere que estem més acostumats a experimentar (lectura
de best sellers, títols difosos mitjançant campanyes promocionals, llibres que
es transformen en pel·lícules o
sèries televisives...). Nogensmenys, aquest tipus de narració es tracta de
paraliteratura perquè són adaptacions que descriuen la trama sense una àmplia qualitat
i intenció literària. Com a conseqüència, si llegim narracions de poca
profunditat o de cultura massificada, el nostre intertext lector serà molt
reduït i les referències literàries estaran buides i no formaran
part de la cultura universal.
Així mateix, per aquesta raó estimulem més en l’escola la narrativa que la
poesia, quedant-nos així en una part mínima d’altre dels components de la CL:
la competència genèrica, que consisteix a conèixer i entendre els diferents
tipus de gèneres. Evidentment hem d’acostar-nos als interessos dels lectors per
a desenvolupar la seua CL des de l’oci i del plantejament de la literatura com
una experiència plaent i satisfactòria, evitant la obligatorietat i l’exagerada
sobrecàrrega de treball. Per això, és més senzill aconseguir que a un xiquet li
agrade la narrativa que la poesia perquè s’apropa més als seus gustos. El
problema arriba quan tendim massa cap a aquests i deixem de plantejar-nos el
repte cognitiu que suposa la literatura.
A més, cada vegada és més visible que la majoria dels futurs mestres tenim
una mancança d’hàbit lector o d’interès a causa de la falta de temps o
motivació, respectivament. No obstant això, pense que és imprescindible enriquir
la nostra CL per a ser capaços de transmetre als alumnes la passió i el
respecte cap a la literatura, donat que el nostre paper com a mediadors és
formar lectors qualificats en comprendre, interpretar i valorar el text
literari. Per aconseguir aquests objectius devem, a banda de millorar la
competència literària perquè no siguem cínics a l’hora de recomanar llibres, adquirir
suficient coneixement del mercat editorial, conèixer que hi ha al seu abast,
que tenim a la biblioteca i quals són els interessos i el desenvolupament del
lector específic.
Per continuar amb aquesta idea he de mencionar que al meu parer no només és
important llegir més i tindre més hàbit lector, sinó fer una lectura profunda
per a analitzar microhabilitats com discernir idees, relacionar informació o
desenvolupar la capacitat crítica, entre moltes altres, en lloc de quedar-nos
únicament amb la trama o alguns elements lingüístics o dels personatges.
Aquesta estratègia ens permetrà substituir la figura actual del mestre
comentarista que trobem a les aules, on no s’aprofundeix i es fan preguntes
superficials, per aquella del mestre com a guia crític dels textos. És a dir, dediquem
molt de temps a fer resums i poc a preguntar que vol dir l’autor entre línees, com
empra les figures retòriques, què ens suggereixen els paratextos i infinitat
d’interrogacions curioses. Tot el relacionat amb el llenguatge figurat i el
sentit implícit, així com també establir interrelacions entre les idees del
text, l’ordenació d’aquestes o traure implicacions del que diu el text, forma
part de la competència lectora i facilita la comprensió. Per tant, devem
enfocar la CL a millorar l’hàbit lector, l´intertext i les capacitats critiques
i reflexives dels individus a través de la interacció.
Per a finalitzar, cal remarcar que la lectura és un procés actiu i
complicat d´acció-reacció que s’aprèn amb la pràctica i on el component
emocional i experiencial té molt a veure amb la lectura literària i, sobretot,
amb despertar l´interès per a promoure l’hàbit. Com afirmava Colomer (1994),
per a tindre una bona competència literària cal experimentar i com no tots els
alumnes tenen referents familiars que lligen, nosaltres deurem motivar-los a
través de les nostres vivències. Per això, necessitem primer desenvolupar correctament
la nostra competència literària per a després aprendre com traslladar-la a
l’ensenyament del nostre alumnat, tal com vaig deduir del que parlarem a la
tertúlia.
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada