Què tal? Com esteu? Bé? Espere que així siga. Si heu arribat a aquesta pàgina és perquè voleu conèixer més sobre nosaltres, les autores d’aquest blog. La finalitat d'aquest apartat no és altra que eixa, que ens conegau millor des d'un apropament autobiogràfic. Per aquesta raó, i com que aquest blog tracta sobre literatura, procedirem a narrar la nostra experiència, de manera individualitzada, amb la literatura.
Ana Cordero Romaguera.
Alicia Núñez Piquer.
Benvingut o benvinguda a la meua autobiografia literària! Sóc Ana Cordero
i perquè em conegueu un poc millor vos comptaré com ha anat canviant i
evolucionant la meua relació i experiència amb la literatura.
Per començar parlaré de la meua infantesa, aquella etapa en la qual va
succeir el primer contacte amb la literatura. Es va produir als 3-4 anys a
través d’un llibre personalitzat que em va llegir la meua mare abans d’anar-me
al llit, on la protagonista era una óssa anomenada com jo que jugava amb les
seues amigues i vivia una aventura increïble. Després van continuar-li els
contes clàssics com Peter Pan, La Cenicienta, Los Tres Cerditos... Cada nit em comptava un diferent, encara que
al final sempre terminava amb la petició constant del meu preferit.
Un temps mes tard, quan tenia 7-8 anys i la meua
competència lectora anava millorant cada vegada més, em van regalar un llibre
anomenat 365 cuentos de la abuelita.
Estava compost de relats curts que, encara que potser no podem considerar-los
literatura perquè no tenen personatges profunds ni suposen un repte cognitiu
complicat, t'ajudaven a reflexionar extraient una ensenyança útil per a la vida
quotidiana. A més, eren una bona ferramenta per a fomentar l'hàbit lector ja
que no em podia adormir sense haver-me llegit la història abans.
Dins de l`àmbit escolar, he de dir que la vinculació amb
la lectura en Primària va ser molt satisfactòria. A principi de curs ens donaven
un llistat de llibres per a triar els dos que més ens cridaven l'atenció. Em
pareix bona idea que, a pesar d'eixa obligatorietat, tinguera cabuda la decisió
personal i crítica del lector.
Així mateix, recorde a la perfecció com els divendres
dedicàvem l'hora de tutoria a lectura individual, creant un silenci en la
classe que no existia ni quan el professor s'enfadava. A la primavera es podia
escoltar inclús el so dels pardals. No existia res més plaent que eixa
sensació. O sí, quan abans passàvem per la biblioteca per a triar un llibre,
del que posteriorment hauríem d'elaborar una fitxa tècnica (autor, data,
resumen...). M'encantava revisar els estants per a investigar títols i autors
nous. Realment, crec que és fonamental eixe moment de reflexió interna que
realitza l'alumne per a saber què és el que verdaderament vol llegir i
decantar-se. És a dir, li ofereixes autonomia per a desenvolupar-se com un
lector competent que sap escollir entre diverses opcions.
Sens dubte, el llibre que més vaig gaudir va ser El asesinato de la profesora de lengua de
Jordi Sierra i Fabra (tal com vaig comentar en la tertúlia), ja no tant pel seu
contingut sinó per l'entusiasme que la professora mostrava. Va ser la primera
vegada que treballarem un llibre de manera grupal en classe, sentint-nos
protagonistes de la història, resolent els misteris, proposant altres
endevinalles... Per tant, considere que un dels aspectes necessaris per a
captar l'atenció dels alumnes és acostar-los a la literatura a través del joc.
Després de superar aquesta etapa, en la que Kika Superbruja i Las Hadas Arcoiris formaven part
de les meues col·leccions favorites, va arribar el moment de llegir llibres més
profunds, amb major repte cognitiu i amb certes dosis de realitat.
Va ser en primer de l'ESO quan, aprofitant que ens en vam
anar d'excursió amb el col·legi a la Fira del Llibre, li vaig regalar a ma mare
El niño con el pijama de rayas de John
Boyne, el llibre que desitjava comprar-se. Així, doncs, veia com cada
nit se'l llegia assentada en el sofà fins que un dia vaig decidir posar-me al
seu costat per a preguntar-li de què tractava. En la seua explicació hi havia
coses que no entenia molt bé: els jueus, els nazis, els camps de
concentració... Per tant, una vegada va acabar amb la lectura vaig començar a
llegir-ho sencer. Em va fascinar tant la història que, passats uns anys, vam
anar tota la classe d'excursió al cine a veure la pel·lícula i em vaig adonar
que els llibres sempre eren millors. Pense que això ocorre perquè durant la
lectura imagines el teu propi escenari (personatges, llocs i inclús de vegades
les sensacions que transmeten) fins a submergir-te per complet en ell. Per
consegüent, quan comproves en la pantalla que eixa realitat no és com
l'esperaves i que s'ha plasmat d'una altra manera, es crea una desconnexió.
D’aquesta manera, puc concloure que per molts efectes especials, per molta
producció cinematogràfica o per molts avanços tecnològics que existeixen hui en
dia, sempre el poder de la nostra ment superarà aquest conjunt.
No obstant això, en l'ESO i el Batxillerat sí que teníem
uns llibres definits com obligatoris: Lazarillo de
Tormes, La plaça del Diamant, Don Quijote de la Mancha, Cantar de Mio Cid,
Tirant Lo Blanc, La Casa de los Espíritus…, l'últim pas sempre anava acompanyat d'un examen escrit.
Evidentment, crec que són grans obres de la literatura que com a persones amb
una base cultural sòlida hem de conèixer-les. Però si ens detenim a pensar,
llegir no és sinònim de comprendre ja que podem llegir poemes del segle passat
amb un llenguatge més complicat i no entendre completament quin és el missatge
o la finalitat. En canvi, si són actuals i te'ls presenten de forma distinta
poden ajudar a analitzar millor la poesia per a la posterior comparació amb els
seus antecedents. Dit amb altres paraules, considere que hi ha diferents
estratègies lectores per a posar en pràctica amb l'alumnat (tertúlies, debats,
anàlisis profundes sobre la temàtica...) . El primordial és que els alumnes
entenguen quina relació pot existir entre els grans clàssics i la vida diària
actual.
Per exemple, La
Celestina no em va agradar gens quan m'ho vaig llegir en l'escola perquè no
veia creïble que els dos protagonistes principals acabaren morint d'una manera
tan absurda. No obstant això, ara ho veig des d'una altra perspectiva. La
figura de l'intermediari entre dos persones la veiem contínuament al nostre
voltant a través dels amics que volen presentar-nos a algú o inclús les xarxes
socials, que poden actuar tant del nostre millor aliat com del nostre pitjor
enemic. A més, hi ha gent que després d'una ruptura amorosa pateix depressions
psicològiques o trastorns alimentaris que encara que no siguen un suïcidi
s'acosta a problemes seriosos i greus.
Actualment m'agrada molt llegir però no em considere una
lectora aficionada perquè entre els treballs de la universitat i les activitats
voluntàries, sempre em falta temps per a la lectura (encara que intent fer el
que es puga per a buscar un buit). Sense anar molt lluny, aquests dies estic
llegint en el trajecte fins a la universitat un llibre cridat Wilt que em vaig descarregar per
Internet i ho porte en el mòbil. Però l'època en què més llig amb diferència és
a l'estiu, quan tinc temps lliure per a evadir-me i gaudir. Pequeñas mentiras i El
club de los corazones solitarios
són els últims exemples.
Finalment, crec que com a futurs mestres hauríem d'afegir
els llibres acadèmics o formatius en la nostra lectura particular perquè
aporten gran quantitat de sabers, situacions i exemples amb què haurem d’enfrontar-nos
en un temps pròxim. Aquest any he llegit Cómo ayudar a los
niños a aceptarse a sí mismos y a aceptar a los demás de Helen Gillham i la veritat és que m'ha servit per a descobrir diferents
mecanismes possibles i el meu següent propòsit és llegir-me Las escuelas que cambian el mundo de César Bona.
Alicia Núñez Piquer.
Hola! Com esteu? Jo sóc Alicia Núñez Piquer i per a que em conegueu un poc més us deixe una síntesi de la meua relació amb la literatura, des de que era petita fins ara...
La resposta a la qüestió: quan va començar la meua relació amb la literatura? es un poc complexa, ja que no podria quedar-me amb un únic dia, per tant la resposta més coherent és dir quan era menuda, sobre els 3-4 anys, ja que és a partir d’aquest moment quan més records guarde.
En canvi la resposta a la pregunta: qui va ser el que va propulsar aquesta relació? la tinc molt clara: els meus avis. La majoria dels records més feliços de la meua infància se situen en la seua casa, ja que la meua germana i jo passàvem moltes hores, mentre els nostres pares treballaven.
Una de les coses que més ens agradava era la recollida de l’escola, ja que de camí a casa sempre solíem cantar cançonetes típiques valencianes de tot tipus. Però sens dubte, el millor dia de la setmana era el dijous, quan ens quedàvem a dormir a la seua casa, perquè divendres de matí els nostres pares no podien dur-nos a classe perquè entraven a treballar més prompte. Quan era l’hora d’anar a dormir, ens costava molt relaxar-nos, així que el meu avi venia al quartet i sempre ens contava un conte. Aquest tenia sempre els mateixos personatges i elements bàsics: una avia, una caseta a les afores, una garrofera, un bou i una xiqueta. A partir d’aquests, cada nit el meu avi s’inventava una nova historia, aquestes eren totalment diferents i açò feia que la meua germana i jo ens quedàrem totalment concentrades i ens resultava més fàcil dormir-nos.
Així mateix, recorde que en Pasqua ens reuníem tots els cosins a casa dels avis i quan hi érem tots, anàvem al pati per a que l’avi començara una historieta d’investigació d’un conill que havia amagat els ous de colors. D’aquesta manera, tots junts fèiem deduccions i completàvem endevinalles per trobar el nostre tresor, que eren les mones de pasqua per a berenar.
L’etapa de primària, va consolidar la relació amb la literatura que havien començat els meus avis. Vaig tindre la gran sort de tindre a Amparo com a mestra i tutora del primer cicle,
amb la seua ajuda vaig començar a llegir, a escriure, a experimentar i a gaudir de la lectura, ja que ens va contagiar a tots el gust pels llibres.
amb la seua ajuda vaig començar a llegir, a escriure, a experimentar i a gaudir de la lectura, ja que ens va contagiar a tots el gust pels llibres.
Recorde que s’esforçava molt per motivar-nos a llegir, doncs a la nostra classe hi havia una petita biblioteca comunitària on deixàvem llibres de casa i agafàvem altres que havien deixat els companys, de manera que, a més de compartir els nostres gustos, teníem prou llibertat per escollir aquell que volíem llegir. Dic prou perquè ella feia de filtre i no deixava que portàrem qualsevol, ja que havien de tenir qualitat literària i significar un repte per a cadascun de nosaltres. Així mateix fèiem moltes activitats relacionades amb la lectura i la treballàvem de manera transversal: en les matemàtiques, en ciències, en educació artística…
També treballàvem la part de l’escriptura participant tots els anys en el concurs de Sambori.
La veritat és que gaudia molt quan llegia, sentia que el temps s’aturava, em transportava a un altre món, la meua realitat es transformava i sentia una sensació molt pareguda a que
la tens quan viatges. Un dels primers llibres que vaig llegir i que em va encantar va ser “Las vacas guapas”. Tota la classe estava molt implicada en la lectura, i inclús els jocs als patis es basaven en quest text.
la tens quan viatges. Un dels primers llibres que vaig llegir i que em va encantar va ser “Las vacas guapas”. Tota la classe estava molt implicada en la lectura, i inclús els jocs als patis es basaven en quest text.
Però a mesura que passava de curs, vaig notar un canvi en aquest sentiment, cada vegada em costava més posar-me a llegir, concentrar-me i gaudir de la lectura, com a conseqüència de la pèrdua total de llibertat en la elecció. Vam començar a llegir i treballar llibres clàssics com el Quixot, i açò unit a una mínima motivació en la lectura per part del mestre, que es basava solament en fer fitxes molt estructurades, feien que la lectura començara a ser una qüestió d’obligació.
Aquesta situació va millorar quan en els nadals em van reglar el primer llibre de Tina Superbruixa. La lectura d’aquestes obres va fer que apareguera de nou eixe sentiment de plaer que tanta falta em feia per a tornar a valorar i gaudir de la lectura.
Durant l’etapa de secundaria, de nou va haver una disminució de la lectura, ja que ens tornaven a obligar a llegir llibres que, personalment, no tenien res a veure amb els meus gustos i interessos. Quasi tots eres d’historietes d’amor sense ningun transfons, per tant sempre llegia els llibres el dia d’abans de l’examen perquè la meua motivació estava baix mínims. I en aquesta etapa tampoc tenia molt de temps lliure per poder llegir els llibres que m’agradaven.
Durant l’adolescència recorde que la meua lectura individual es va basar en la saga de “Crepúsculo” gràcies a la meua germana, ja que va ser ella qui em va recomanar que llegira
aquests llibres.
aquests llibres.
No va ser fins quart de l’ESO quan vaig retrobar una lectura vertaderament interesant i va ser gràcies a Pablo, el meu professor d’ètica i història. Recorde que els últims tres anys van ser molt gratificants pel fet de trobar una sèrie de llibres que em feien gaudir moltísim, i encara que no tenia quasi temps per a llegir, sempre trobava temps per fer-ho. Alguns d’aquests llibres són: “1984”, “Solaris”, “rebel·lió en la granja”, “Si esto es un hombre” o “La penas del joven Werther”. Totes aquestes obres tenen una part pesada de teoria, però vaig descobrir que gaudia molt, tant de la lectura com de les reflexions que feia a posteriori, ja que són llibres que et suposen un repte i et fan problematitzar elements quotidians, els quals passen desapercebuts.
Actualment no llegeixo molt, ja que vertaderament no tinc temps material per a poder concentrar-me i endinsar-me en la lectura, però intente aprofitar els caps de setmana o els períodes de festes per llegir un bon llibre i poder desconnectar un poc de la rutina.
Una de les coses que solem fer es recomanar-nos i prestar-nos llibres entre amics, ara tinc pendent llegir “El árbol de la vida” de Pío Baroja, per recomanació d’una amiga i segurament esperaré a les vacances de Pasqua per a llegir-lo sense moltes pauses.
Una de les coses que solem fer es recomanar-nos i prestar-nos llibres entre amics, ara tinc pendent llegir “El árbol de la vida” de Pío Baroja, per recomanació d’una amiga i segurament esperaré a les vacances de Pasqua per a llegir-lo sense moltes pauses.
Per últim m’agradaria comentar una reflexió, i és que si pensem en una classe de primària trobarem molt pocs o ningun alumne que diga: “jo de major vull ser escriptor o escriptora” i
pot ser l’educació literària està en crisi i nosaltres com a futures mestres hauríem de fer alguna cosa per canviar aquesta realitat.
pot ser l’educació literària està en crisi i nosaltres com a futures mestres hauríem de fer alguna cosa per canviar aquesta realitat.
Melanie Sánchez Cruz.
El meu nom és Melanie i a continuació us contaré com ha sigut la meua experiència personal amb la literatura.
Corrien vells temps quan vaig tindre el meu primer contacte literari i va ser emportat per la veu de la meva mare en forma de conte de terror, un conte de tradició oral que havia sigut contat de pares a fills. El recorde perfectament, una dona havia manat al seu fill a per carn per al sopar i com que s’havia gastat els diners comprant llepolies va anar al cementeri i va portar carn d’un cadàver, la qual cosa va provocar la seva ira, de manera que va anar a la nit a buscar-lo. Com heu vist cent per cent recomanable per causar un trauma prematur. Potser no era el més recomanable per a una xiqueta de tres anys, però des que un dia vaig veure la pel·lícula Chucky en casa de la meua cosina poques coses m’interessaven més que els monstres, els pallassos o els vampirs.
Corrien vells temps quan vaig tindre el meu primer contacte literari i va ser emportat per la veu de la meva mare en forma de conte de terror, un conte de tradició oral que havia sigut contat de pares a fills. El recorde perfectament, una dona havia manat al seu fill a per carn per al sopar i com que s’havia gastat els diners comprant llepolies va anar al cementeri i va portar carn d’un cadàver, la qual cosa va provocar la seva ira, de manera que va anar a la nit a buscar-lo. Com heu vist cent per cent recomanable per causar un trauma prematur. Potser no era el més recomanable per a una xiqueta de tres anys, però des que un dia vaig veure la pel·lícula Chucky en casa de la meua cosina poques coses m’interessaven més que els monstres, els pallassos o els vampirs.
Poc després vaig començar
l’escola i l’univers de Teo i els tres-cent mil llocs que va visitar hem va
captivar. Les seues il·lustracions i la seua història no eren la octava
meravella del món, no anem a enganyar-nos, eren prou simples, però si que vaig aprendre a través d’ells valors com la
tolerància o la diversitat, ja que en un d’aquests títols coneixia a una
xiqueta i la seua família de raça negra o tractaven el respecte amb els
animals. També em va permetre relacionar-me amb l’estructura dels contes de
manera molt primerenca, així com em va apropar a l’escolta activa, atenent
encisada als moviments i canvis de veu de la mestra mentre en la meua
imaginació era un personatge més i volava d’un món a un altre completament
diferent, vivint mil històries totalment diferents, no hi havia viatge més
barat que eixe. Les cançons pròpies de la tradició oral, com La Castanyera era el nostre himne del
començament de la tardor i ressonava mentre anàvem d’excursió al mercat a
comprar castanyes. Crec que aquest tipus de produccions em van facilitar diferenciar
el que seria un llenguatge més poètic, d’aquell més estàndard des de petita. A
més, aquest tipus de cançons t’apropaven molt més a la cultura de la teua
terra, a les seues arrels, creant un sentiment màgic.
El pas a primària va ser el que
em va marcar pel que fa al meu hàbit lector, encara que els inicis no van ser gens
remarcables. Quan estava a primer de primària i vaig començar a llegir llegíem
els llibres de Pipa que es centraven molt en un tipus de lletra, la qual cosa
no em resultava gens malament al principi, era una manera prou eficaç per
afermar la relació fonema-grafia. El problema prové de que no sortíem d’allí,
semblava una espiral sense fi, el meu interès decreixia perquè veia que eixe
tipus de llibres no em permetien viatjar pels meus mons fantàstics. Afortunadament,
la meua mare va regalar-me una col·lecció de contes que pertanyia al Caserio, si, la marca de formatge, ja
que havia vist que m’agradaven prou les històries fantàstiques i ja havia
rellegit moltes vegades els reculls de contes populars d’Andersen i Perault que
tenia a casa. Aquells llibres no eren un gran repte cognitiu, però eren prou
adequats per a la meua edat pel que fa al vocabulari, així mateix, les
il·lustracions ajudaven molt en la inmersió lectora. A tercer de primària la
situació no millorava, els llibres que manaven a l’escola no eren gens
creatius, no m’agradava ni la temàtica ni els personatges. Mon pare, qui era
lector habitual de literatura, em mirava trist mentre llegia el llibre amb
fàstic, per això va decidir fer-me el carnet de la biblioteca, on hi havia una
gran quantitat de llibres al meu abast, lloc que em va tornar de volta el desig
per llegir. Fou en aquesta època quan vaig descobrir la saga Pesadillas de RL.Stine i El
pequeño vampiro de A. Sommer-Bodenburg
, no puc ocultar el meu interès per tot allò que té a veure amb l’obscur i
les tenebres, encara avui continue llegint llibres d’aquesta temàtica. Aquestes
dues col·leccions de llibres no eren una meravella literària, especialment la
primera, però va fer molts lectors, ens van apropar, espentant-nos, cap a altre
tipus d’obres de caire més literari. A quart va vindre la revolució literària
baix la figura de la meua mestra, la qual va apostar per una educació
literària, fent que augmentara el nostre interès per la lectura, motivant-nos
per mitjà de jocs, representacions teatrals, llibres viatgers... A més
recomanàvem llibres que havíem llegit a altres companys, millorant la nostra
expressió oral i perdent la vergonya de parlar en públic, així com sentíem que
tenien veu i podíem ser escoltats i aconsellats per altres companys, compartint
les nostres impressions. Va ser en eixe període quan vaig descobrir el llibre
de Matilda de Dahl, el primer llibre
que em va obrir a un món de reflexió, més profunda i amb ell vaig veure que la
literatura tenia molt a oferir-me.
Al meu període de la ESO i
batxiller no tinc experiències roïnes amb la literatura, inclòs em va servir
per redescobrir gèneres com la poesia, la qual vaig odiar a la primària perquè
em semblava el més repetitiu i absurd del món, fins que vaig descobrir que era
d’allò més íntima i era perfecta per expressar emocions que a través de la
prosa no podia expressar de la mateixa manera. Vaig adonar-me del que són
problemes vertaderament importants llegint el Diario de Ana Frank, de la existència dels conflictes interns al
llibre El desorden de tu nombre de
Millás o al Túnel de Sabato, i de la perversitat
humana en La conjura de los necios de
John Kennedy. Va ser en aquesta època quan em vaig interessar més per la
literatura, perquè m’oferia una major reflexió i els seus personatges eren més
profunds. Així i tot seguisc llegint paraliteratura, perquè encara que siga més
simple en forma i més plana, de vegades és el que necessite i llibres com el
Psicoanalista de John Katzenbach et mantenen evadida algunes vesprades. Pel que fa als
clàssic, encara que imperen als instituts, al meu no era el cas i els que vaig
llegir, com per exemple Hamlet em va
agradar per la seua atmosfera o El
Lazarillo per la seua imatge fidel a les característiques de la societat
espanyola i la seua picaresca.
Actualment,
encara que continue llegint, el fet de llegir per plaer ja no es dóna tant,
potser per manca de temps. Un gènere en el que m’agradaria investigar i del que
desconec prou es el dramàtic, per aquesta raó m’estic centrant prou en aquest.
Així mateix estic obrint-me a nous moviments i temàtiques com el realisme brut
on és el context qui et parla, on eixe
registre tan col·loquial i moltes vegades vulgar genera bellesa en la
decadència. La lectura i escriptura és moltes vegades, la que ens permet sortir
d’eixa decadència, al menys en el meu cas, escriure poesia m’ha salvat. Per
últim, volia destacar la necessitat que tenim com a estudiants de magisteri
d’apropar-nos a la literatura infantil i juvenil, per interès de cara a la nostra
professió, crec que el mestre té una gran responsabilitat pel que fa a la
creació d’hàbit lector dels seus alumnes, per això ara estic rellegint vells
llibres i altres de nous sota una mirada més crítica.
“Without libraries what have we? We have no past
and no future.”
Fahrenheit 451
(1953) Ray Bradbury
Hola! Sóc
Sara Zekri, i en el present escrit vaig a explicar la meua relació individual
amb la literatura i amb el fet literari (vivències,
emocions, sentiments) en tres diferents etapes: infantesa, adolescència i
l’actualitat.
A la meua
infantesa, quan tenia aproximadament 4-5 anys recorde que la meua àvia em
llegia el llibre Caperucita Roja i
eixe va ser el primer contacte que vaig tindre amb la literatura, i més tard,
als 6-7 anys ho vaig tornar a llegir. Era un llibre que m’agradava molt i
sempre que m’anava al llit, li demanava que m’ho llegira, i ella treia el
llibre i començava a llegir-ho. També, una cosa que m’agradava era que a vegades
canviava alguna cosa del conte, jugava amb ell i em va ensenyar que quan llig
un conte jo sóc la protagonista i puc fer els canvis que vullga, jugar amb ell
i així gaudir més. És molt important ensenyar als xiquets això, a que aprenen a
gaudir dels llibres, que juguen amb ells, que investiguen, que exploren, que es
convertisquen en el protagonista d’aquesta aventura de llegir. Així, ells
podran convertir-se en hàbils lectors més competents i per tant, fomentar la
seua competència literària.
Anys més
tard, cap a l’adolescència, en l’etapa de la ESO, recorde que vaig avorrir un
poc la lectura de llibres, perquè els que em manaven llegir no m’agradaven, ja siga perquè eren massa llargs, per
l’argument, o per l’esquema massa repetitiu,etc. Recorde que vaig llegir clàssics
com El Quijote de la Mancha (la
versió adaptada), que no em va agradar molt, perquè jo estava acostumada a
llegir els llibres ràpidament, i hi havia coses que no entenia, però hui en dia
jo crec que si ho torne a llegir probablement ho comprendré millor, ja que tinc
més competència literària. És essencial i molt important que els xiquets
coneguen els clàssics i autors importants, però considere que nosaltres, com a
mestres, hem d’assegurar-nos que els xiquets hagen entés bé el llibre, i si és
necessari, podríem fer tallers de lectora, fitxes, tertúlies, etc. amb l’objectiu
d’aconseguir que els xiquets assentixen tots els coneixements relacionats amb
el llibre i així gaudisquen més de la lectora.
També hem de tindre cura i ser capaços de seleccionar llibres que
responguen als interessos, necessitats dels xiquets, i els ensenyen a llegir i
per a aconseguir-ho podríem proposar-los una llista de llibres, i explicar-los
breument en què consistix cada u, de forma que ells trien el llibre que més els
agradi. També, recorde que vaig participar en un concurs, junt a alguns
companys més, que consistia en escriure històries, jo tenia molta imaginació i
m’apassionava, i vaig quedar segona finalista del meu col·legi.
Després, l’etapa de Batxiller va suposar un canvi, perquè el professor de Llengua Valenciana ens va recomanar un llibre per a llegir que s’anomena La fórmula, i va ser un llibre que em va agradar moltíssim, tant que ho vaig llegir 4 vegades, i a hores d’ara encara ho llig de tant en tant. A més, recorde que féiem tertúlies, i havíem de comentar una frase o paràgraf i explicar-lo a la classe, de forma que entre tots vam poder comprendre millor el llibre, compartint les nostres opinions i experiències i escoltant les visions i interpretacions dels altres. Ja en segon curs de Batxiller, havíem de llegir La plaça del diamant, la veritat és que em va agradar l’argument i després el mestre ens va demanar que veiéssim la sèrie i així ens vam adonar que no té res a veure el llibre amb una pel·lícula i fruit d’açò, m’he acostumat a llegir primer el llibre i després a veure la pel·lícula perquè m’agrada llegir la versió original i comparar-ho.
Actualment,
no em considere una aficionada a la lectora(potser per la falta de temps pels
estudis i el treball) però quan arriba l’estiu, que és l’època en la qual
poques coses he de fer, sí que tinc el costum de llegir llibres, este mateix
estiu he llegit dos: Las vírgenes del
paraíso de Barbara Wood i El niño con
el pijama de rayas de John Boyne. Són dos llibres que m’han agradat molt i
he gaudit amb ells, m’han produït plaer, però no m’han suposat cap repte
cognitiu, perquè la lectora era fàcil i no utilitzava expressions massa
tècniques. En relació amb l’escriptura, m’agrada molt escriure al meu diari les
vivències més importants de l’any. La lectora i la escriptura són una forma d’alliberar-me
del món, és un moment en què només estem el llibre (o diari) i jo, un moment
perfecte per a relaxar-me, deixar el món a un costat i endinsar-me en aquest
món tan peculiar i somiador, ple de misteri, sorpresa, curiositat i emocions. I
és que som éssers tan alimentats
de vida com de literatura (Gaite, 1993) (citada en Mendoza(2001)).
En
definitiva, "només per la lectura contrastiva de textos es pot anar construint
una competència lectora i cultural cada vegada més gran. I aquesta és la millor
contribució de la literatura a la classe de llengua: ajudar a fer lectors
competents i desenvolupar les capacitats expressives de la llengua de l’alumne" (Bordons,
2003).
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada