LLIBRES:
- Abad, F. (1981). Géneros literarios. UNED,
Madrid.
Aquest llibre pot ser d´utilitat en l´educació literària per aprofundir sobre el concepte i l´evolució progressiva de la literatura i dels gèneres literaris (lírics, èpics i dramàtics). A més, inclou critiques i visions actuals.
- Alberola, C i García, R (1998). Joan, el Cendrós. Alzira: Bromera. Col·lecció: Micalet Teatre (13).
És un llibre que resulta útil per treballar el gènere teatral durant l'educació dels adolescents.
- Ballester, A (2009). Poemania: guia pràctica per a fer lectors i lectores de poesia. Fundació Bromera per al Foment de la Lectura, Alzira (València).
Resulta un llibre molt interessant per treballar i inculcar als xiquets el plaer per la lectura del gènere líric tant a l'escola com a la llar.
- Alberola, C i García, R (1998). Joan, el Cendrós. Alzira: Bromera. Col·lecció: Micalet Teatre (13).
És un llibre que resulta útil per treballar el gènere teatral durant l'educació dels adolescents.
- Ballester, A (2009). Poemania: guia pràctica per a fer lectors i lectores de poesia. Fundació Bromera per al Foment de la Lectura, Alzira (València).
Resulta un llibre molt interessant per treballar i inculcar als xiquets el plaer per la lectura del gènere líric tant a l'escola com a la llar.
- Cañamares. C i Cerrillo. P (2003). El concepto de "primeros lectores". En Cano Vela. A i Pérez Valverde. C (Coord), Canon, literatura infantil y juvenil y otras literaturas. Cuenca. Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
Es fa una definició de paratextos així com expliquen quals són els més rellevants i alguns dels seus beneficis.
- Cerrillo. P (2007) Literatura infantil y juvenil y educación literaria : hacia una nueva enseñanza de la literatura. Barcelona. Octaedro.
Mostra un acurat concepte de literatura infantil i juvenil des de àmplies perspectives i caracteritzant-lo atenent a les seues característiques.
- García Barrientos, J.L. (1998). Las figuras retóricas : el lenguaje literario 2. Madrid. Arco-Libros.
Defineix que és una figura retòrica i realitza diferents classificacions atenent a diversos criteris.
- García Pradas,R (2003). La relevancia de la voz y la tradición oral en el canon literario del medievo francés. En Cano Vela. A i Pérez Valverde. C (Coord), Canon, literatura infantil y juvenil y otras literaturas. Cuenca. Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
Reflexa la importància de la tradició oral durant l'Edat Mitjana i les seues conseqüències.
-Girbés, J.C. (2006). Llegir per a créixer. Guia pràctica per a fer fills lectors. Alzira: Bromera.
Un llibre que exposa moltes tècniques i estratègies per fomentar l'hàbit lector als xiquets.
- Jean, G. (1989). La poesia en la escuela. Hacia una escuela de la poesía. Madrid. Ed. de la Torre.
- Lomas, C. (1999). Cómo enseñar a hacer cosas con las palabras: teoría
y práctica de la educación lingüística. Barcelona: Paidós.
Aquesta referència serveix per tindre una primera visió global i un primer contacte amb la definicio de competència mediática. Utilitza un llenguatge senzill que permet entendre-ho perfectament.
- Mendoza, A (2001). El intertexto lector: El espacio de encuentro de las aportaciones del
texto con las del lector (1ª ed.). Cuenca: Ediciones de la Universidad de
Castilla-La Mancha.
És una referència molt útil perquè aporta molta informació sobre el
concepte de l’intertext lector i per tant ens pot ser de gran ajuda per a fer
una definició completa i detallada.
- Mendoza, A i Cerrillo (2003). Intertextos:Aspectos sobre la recepción del discurso artístico. Cuenca: Ediciones de la universidad de Castilla- La Mancha.
Resulta útil per a la definició d'intertextualitat inclòs des d'una mirada més semiòtica.
- Miller, P. A. (2005). Lyric texts and lyric consciousness : the birth of a genre from archaic Greece to Augustan Rome. Taylor and Francis.
Resulta interessant per a estudiar el gènere líric des de la perspectiva de l'antiguitat.
- Palou, J. & Fons, M.
(coords.) (2016). Didáctica de la lengua
y la literatura en educación primaria. Editorial Síntesis, Madrid.
Aquest llibre és una referència molt completa, ja que aborda diversos termes que hem definit per al glossari d´una manera interrelacionada i des de diferents perspectives. A més, a la fi de cada capítol fa un recopilatori dels conceptes claus i proposa activitats dinàmiques.
- Perdomo, C. A (2003). Revivir el folclore de tradición oral: una experiencia. En Cano Vela. A i Pérez Valverde. C (Coord), Canon, literatura infantil y juvenil y otras literaturas. Cuenca. Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
Aquest article fa una classificación dels difents tipus de literatura de tradició oral, així com de les seues característiques i beneficis.
- Puebla, J. (1996). Los géneros literarios: Claves para entender la literatura.
Editorial Playor, Madrid.
Aquest llibre exposa d´una manera molt clara, senzilla i esquematitzada els diferents gèneres literaris que han nascut al llarg de la història de la literatura, de quina forma forma es subdivideixen i quines són les seues característiques.
- Rodari, G. (1999). Gramática de la fantasía:
introducción al arte de inventar historias (Vol. 2). Ediciones Colihue
SRL
i
-Rodari, G. (1989). Gramàtica de la fantasia. Introducció a l’art d’inventar històries. Traducció de Teresa Duran. Barcelona: Aliorna.
i
-Rodari, G (2009). Gramàtica de la fantasia. Introducció a l’art d’inventar històries. Traducció de Teresa Duran. Educaula, col·lecció Les eines.
i
-Rodari, G. (1989). Gramàtica de la fantasia. Introducció a l’art d’inventar històries. Traducció de Teresa Duran. Barcelona: Aliorna.
i
-Rodari, G (2009). Gramàtica de la fantasia. Introducció a l’art d’inventar històries. Traducció de Teresa Duran. Educaula, col·lecció Les eines.
- Valriu i Llinàs, C. (1998). Història de la literatura infantil i juvenil catalana. Barcelona. Pirene, la Galera.
Resulta prou interessant pel que fa a l'evolució i concepte de literatura infantil i juvenil, així com es tracta la evolució d'aquest tipus de literatura en la nostra terra.
Resulta prou interessant pel que fa a l'evolució i concepte de literatura infantil i juvenil, així com es tracta la evolució d'aquest tipus de literatura en la nostra terra.
ARTICLES:
-Batalla, P. i Segarra, M. (2003). Lectura i llengua a primària: com formar lectors. Monografia La literatura a classe de llengua. Article de Didàctica de la Llengua i de la Literatura, núm. 31, p. 33-40.
Aquest article resulta interessant per trobar recursos per formar bons lectors actius. A més, esxposa diferents formes de motivar els xiquets i possibles treballs de creació i recreació.
-Batalla, P. i Segarra, M. (2003). Lectura i llengua a primària: com formar lectors. Monografia La literatura a classe de llengua. Article de Didàctica de la Llengua i de la Literatura, núm. 31, p. 33-40.
Aquest article resulta interessant per trobar recursos per formar bons lectors actius. A més, esxposa diferents formes de motivar els xiquets i possibles treballs de creació i recreació.
- Bordons, G. (2003). Relacions entre llengua i literatura. Monografia La
literatura a la classe de llengua. Articles de Didàctica de la Llengua i de la Literatura, núm. 31,
p. 7-15. Universitat de Barcelona.
Esta referència no sols explica la relació entre llengua i literatura, sinó
que explica altres conceptes importants relacionats amb el tema, com per
exemple la competència lectora.
- Colomer, T. (1991). De la enseñanza de la literatura a la educación
literaria. Comunicación, Lenguaje y
Educación, 9, pp. 21-31.
Aquesta referència no sols parla de dos conceptes importants: literatura i
educació literària, sinó també d’altres conceptes com l’intertext lector, i per
tant, és interessant consultar-ho i així comprendre millor els termes.
- Colomer, T. (1994). L´adquisició de la
competència literaria. Articles de
Didàctica de la Llengua i de la Literatura, (1), 37-50.
És una referència utilitzada a classe que és interessant perquè desenvolupa
en profunditat com s’adquereix la competència literària, component molt
important a l’educació literària i del qual hem d’informar-nos i saber com es
desenvolupa.
- Dueñas, J.,
Tabernero, R., Calvo, V., & Consejo, E. (2014). La lectura literaria ante
nuevos retos: canon y mediación en la trayectoria lectora de futuros
profesores. Revista Ocnos: Revista de
estudios sobre lectura, (11), 21-43.
Aquest
article mostra la investigació realitzada a estudiants de segon de Magisteri per
classificar-los en lectors de cànon acadèmic, de cànon social i no lectors.
També estableix relacions rellevants entre formes de mediació, cànon lector i hàbits
de lectura.
- Lozano, M. (2016). El álbum ilustrado. Las il·lustracions como elemento de
construcción de significados. Publicaciones
Didàcticas. Consultat en: http://publicacionesdidacticas.com/hemeroteca/articulo/071020/articulo-pdf
Esta referència ens pot servir de gran ajuda si estem buscant informació
sobre l’àlbum il·lustrat (una manifestació artística que està tenint molt
d’èxit actualment) perquè ho explica en gran profunditat i molt clarament.
-Mendoza, A. (2008). La renovación del canon escolar. La integración de la literatura infantil y juvenil en la formación literaria. Universidad de Barcelona. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. Recuperat de: http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/la-renovacin-del-canon-escolar---la-integracin-de-la-literatura-infantil-y-juvenil-en-la-formacin-literaria-0/html/01e1fe12-82b2-11df-acc7-002185ce6064_3.html
-Mendoza, A. (2008). La renovación del canon escolar. La integración de la literatura infantil y juvenil en la formación literaria. Universidad de Barcelona. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. Recuperat de: http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/la-renovacin-del-canon-escolar---la-integracin-de-la-literatura-infantil-y-juvenil-en-la-formacin-literaria-0/html/01e1fe12-82b2-11df-acc7-002185ce6064_3.html
Aquesta referència ens pot servir per establir un canon formatiu basat en la LIJ, necessari per desenvolupar una bona competència literària.
- Mendoza, A. (2008). Función de la literatura infantil y juvenil en la
formación de la competencia literaria.
Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.
Aquest
article explica molt detalladament quines són les funcions de la LIJ en la
construcció de la competència literària, quins són els components d’aquesta i
com podem estimular l’hàbit lector i la competència lectora, així com també la
funcionalitat de la competència lectora i l´intertext.
- Mínguez, X. (2011). La definición de la
literatura infantil desde el paradigma de la didáctica de la lengua y la literatura. Anuario de Investigación de Literatura
Infantil y Juvenil (AILIJ), (10).
Aquesta referència no sols defineix el concepte de literatura infantil, sinó que també explica altres conceptes importants, entre els quals estan l’àlbum il·lustrat i el gènere dramàtic.
- Ministerio de Educación (2010). Introducción a los géneros literarios:
teoría y ejercicios. (Materiales de apoyo para la impartición de la asignatura
de Literatura española en el primer curso de Lyceé de las Secciones Españolas
en Francia). Catálogo de publicaciones
del Ministerio. Consultat en:
Aquesta referència explica molt bé què són els gèneres literaris i explica
en profunditat què és el gènere dramàtic, per tant, ens pot servir per a
explicar cada u dels gèneres i els diferents subgèneres inclosos en aquestos. A
més, inclou textos i exercicis interessants per a practicar i assentar els
coneixements relacionats amb els gèneres literaris.
- Rienda, J. (2014). Límites conceptuales de la competencia literaria
conceptual. Boundaries of literary competence. Universidad de Granada. UNED. Revista Signa 23, pp. 753-777. Edición
digital de la Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes por cortesía del editor. Alicante
: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. Consultat en:
Esta referència explica en gran detall què és la competència literària, i a
més, aporta cites de diferents autors, i per tant, és molt útil si volem fer
una definició ampla i completa de la competència literària.
- Salvador, V. (1994). Els límits del discurs
literari. Articles: Revista de Didàctica de la Llengua i de la Literatura,
(1), 15-26.
Aquest article serveix per a entendre quines han sigut les diferents teories sobre la literatura a banda dels intents de classificar-la segons unes característiques especifiques.
-Tejerina,
I. (2006). El canon literario y la literatura infantil y juvenil. Los cien libros del siglo XX.
Universidad de Cantabria. Biblioteca Virtual Universal. Editorial del Cardo. Recuperat
de: http://www.biblioteca.org.ar/libros/132522.pdf
Aquest article resulta útil per definir el cànon literari de la LIJ i per el·laborar un que s'adapte als interessos i les necessitats dels xiquets.
DOCUMENTS ELECTRÒNIC:
- Fluixà, J. A. (s.d.). Pla de foment lector del centre de Bromera. Recuperat de: https://www.bromera.com/pla-lector/plafoment.php
Aquest pla lector resulta de gran utilitat com a guia per a la realització del propi pla de centre, ja que et dóna unes pautes d'actuació que et permeten actuar des d'un inici amb certa solidesa.
- - Baldick,
C., & Baldick, C. (2008). The Oxford
dictionary of literary terms.
Oxford: Oxford University Press en: http://www.oxfordreference.com/view/10.1093/acref/9780198715443.001.0001/acref-9780198715443-e-981
Mostra una classificació i exemplificació prou interessant de figures retòriques.- Fluixà, J. A. (s.d.). Pla de foment lector del centre de Bromera. Recuperat de: https://www.bromera.com/pla-lector/plafoment.php
Aquest pla lector resulta de gran utilitat com a guia per a la realització del propi pla de centre, ja que et dóna unes pautes d'actuació que et permeten actuar des d'un inici amb certa solidesa.
WEB:
-Hora del Cuento. Taller en la Biblioteca Pública de Valencia. (s.d.). n/a. Biblioteca Pública de Valencia con actividades infantiles. Con mis hijos. Recuperat de: http://www.conmishijos.com/planes-con-ninos/es/valencia/valencia/centros-culturales/biblioteca-publica-de-valencia-con-actividades-infantiles/306/
Aquesta referència explica una activitat "Hora del cuento", que es compon d' una sèrie de contacontes que ens pot servir per ajudar als xiquets a descobrir la màgia dels llibres d'una forma més dinàmica.
-Hora del Cuento. Taller en la Biblioteca Pública de Valencia. (s.d.). n/a. Biblioteca Pública de Valencia con actividades infantiles. Con mis hijos. Recuperat de: http://www.conmishijos.com/planes-con-ninos/es/valencia/valencia/centros-culturales/biblioteca-publica-de-valencia-con-actividades-infantiles/306/
Aquesta referència explica una activitat "Hora del cuento", que es compon d' una sèrie de contacontes que ens pot servir per ajudar als xiquets a descobrir la màgia dels llibres d'una forma més dinàmica.
-Intertextualidad. Centro Virtual Cervantes (s.d.). Recuperat de: http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/diccio_ele/diccionario/intertextualidad.htm
Definició del terme d'intertextualitat, així com de l'evolució del concepte.
Definició del terme d'intertextualitat, així com de l'evolució del concepte.
- Jiménez P. A i Sáez Rodríguez, J.A (2010). Poesia. En Ministerio de Educación (2010). Introducción a los géneros literarios: teoría y ejercicios. (Materiales de apoyo para la impartición de la asignatura de Literatura española en el primer curso de Lyceé de las Secciones Españolas en Francia). Catálogo de publicaciones del Ministerio. Recuperat de:
http://www.mecd.gob.es/francia/dms/consejerias-exteriores/francia/publicaciones/material-didactico/Calanda/Calanda--Introduccion-a-los-generos-literarios-teoria-y-ejercicios/Calanda.%20Introduccion%20a%20los%20generos%20literarios%20teoria%20y%20ejercicios.pdf
Realitza una classificació i explicació dels subgèneres lírics.
-Las naves. (s.d.). n/a. Conselleria de Educación, Investigación, Cultura y Deporte. Recuperat de: http://www.ceice.gva.es/documents/162783553/162784550/Blog_Falla+Infantil_Ajuntament_2017.pdf/d07117ab-44d3-4c32-a6a9-2cb91cb9dbf6
En aquesta web podem consultar un blog vinculat a la Falla Infantil municipal i que ens pot interessar per fomentar la lectura entre el públic més jove.
Realitza una classificació i explicació dels subgèneres lírics.
-Las naves. (s.d.). n/a. Conselleria de Educación, Investigación, Cultura y Deporte. Recuperat de: http://www.ceice.gva.es/documents/162783553/162784550/Blog_Falla+Infantil_Ajuntament_2017.pdf/d07117ab-44d3-4c32-a6a9-2cb91cb9dbf6
En aquesta web podem consultar un blog vinculat a la Falla Infantil municipal i que ens pot interessar per fomentar la lectura entre el públic més jove.
- Real Academia Española.
(2001). Diccionario de la lengua española (22.a ed.).
Madrid, España: Autor.
Com tots coneixem i hem utilitzat alguna vegada, serveix per a comprovar quina és la definició actual d´una paraula o concepte.
PERSONAL:
- Olmos, N. (2017). Classe de l’assignatura “Formació Literària
per a mestres”.
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada