Basant-me en la referència de Regna, J. (2014) , en
primer lloc, "els intents de definir el concepte de competència literària
han posat de manifest la diversitat de components que apareixen en les produccions literàries" (Mendoza, 2004:138).En este sentit, Mendoza
Fillola (2004: 138-141) apunta aproximacions com la de T.A. Dijk a l'assenyalar
que "la poètica teòrica hi ha d'ocuparse també de la descripció i
explicació de capacitat de l'home per produir i interpretar textos literaris:
la Competència literària" (Van Dijk, 1972: 170) . Abans, Bierwisch (1970)
ja va fer referència a este concepte en 1965 (Coloma, 2002: 232) , definint-ho com "una adquisició sociocultural, supòsit que els mecanismes poètics
sorgixen d'un concret mode d'expressió cultural". Thomas (1978) diu que
"la competència literària no és una facultat general, sinó una aptitud
apresa i no és una facultat derivada en la relació amb la competència lingüística”
(Mendoza, 2004: 140). Culler (1975: 113-130)
defineix la competència literària com "el conjunt de convencions
per llegir textos literaris". I per últim, Stubss (1987: 204) considera
que "la competència literària suposa la capacitat de comprendre distints
tipus de relació semàntica, entre el qual es diu i el que s'implica. (Traducció pròpia de les cites literals.)
Segons Mendoza, A. (2001) la competència literària és el
conjunt de sabers que permeten identificar les qualitats estètiques d'un text
en relació a la producció de signe artístic i estètic en un context cultural.
Intervé en la identificació dels marques poètiques i dels convencionalismes
esteticodiscursius i culturals amb els quals es confereix al text el valor i
l'efecte artístic. Es forma a través de múltiples activitats de lectura i per
potenciar el seu desenvolupament és necessari motivar els reconeixements
textuals a través de la formació de l'intertext lector. El lector competent és
aquell agent implicat amb les aportacions del text en l'actualització textual que
realitza.
Basant-me en la referència de Colomer, T. (1994), és molt
important determinar i seleccionar quins llibres són adequats per ensenyar a
llegir a xiquets a través d’una construcció poètica o narrativa que els ajude a
negociar el significat. “En la lectura infantil,podem veure les conveccions,
els repertoris, i demostrar com els nens aprenen i desenvolupen la seua
competència literària”(Meek,1982:290).
Però encara no es pot definir clarament quines són les
competències que conformen la competència literària, els coneixements
necessaris per això i les activitats educatives necessàries per
desenvolupar-les.
Alguns components per formar un lector literari són: Fer
experimentar la comunicació literària; utilitzar textos que ofereixen elements
de suport per obtindre el significat; suscitar la implicació i la resposta dels
lectors; construir el significat de manera compartida; ajudar a progressar en
la capacitat de fer interpretacions més complexes i preveure activitats que
afavoreixen les operacions implicades en la lectura.
D’una banda, des que els estudis generatius van afegir la
hipòtesi que la competència literària era “una específica capacitat humana que
possibilita la producció d’estructures poètiques com la comprensió dels seus
efectes” (Bierwisch, 1965), l’escola va començar a entendre el progrés literari
com el desenvolupament de la competència literària, i no sols com el traspàs de
coneixements sobre el llegat literari.
D’altra banda, la psicoanàlisi va estudiar la relació
entre els contes i la maduració afectiva dels xiquets, i va analitzar de quina
forma l’experiència literària a la infantesa és important per contribuir a la
creació de representacions que donen lloc a la construcció de la personalitat.
Finalment, l’escola va començar a preocupar-se per la
lectura de llibres per pur plaer, i va afirmar que el lector literari es forma
llegint literatura i per això és tant important enriquir la nostra competència
literària i fomentar en els xiquets la importància de la lectura de llibres.
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada